1. /
  2. Новини
  3. /
  4. Новини
  5. /
  6. Про раціональне використання коштів...

Про раціональне використання коштів місцевих бюджетів

Головне завдання робочої групи «Прозорість та підзвітність»– побудувати систему таким чином, щоб усі процеси використання бюджетних коштів відбуваються повністю прозоро та ефективно.

         Саме з метою моніторингу та контролю за належним використанням бюджетних коштів усіх рівнів, недопущення корупційних проявів, на виконання вимог Розпорядження Одеської обласної військової адміністрації від 11.12.2023 №1091/А-2023 «Про деякі питання раціонального використання бюджетних коштів в умовах правового режиму воєнного стану у 2023-2024 роках» та рішень  робочої групи «Прозорість та підзвітність» спеціалістами Роздільнянської районної військової адміністрації, проводиться щотижневий аналіз публічних закупівель, які проводять територіальні громади району.

Аналіз проведених закупівель по Роздільнянському району показав, що протягом 2023 року територіальними громадами району, їхніми підрозділами та головними розпорядниками коштів проведено  більше 10,0 тисяч закупівель на платформі «Прозоро» з обсягом фінансового ресурсу 693,2 млн.грн, відкриті торги склали – 4,2%,  на загальну суму 377,1 млн.грн., яка в загальному обсязі закупівель складає  54,4%.  Найбільший відсоток по відкритим торгам проведено по громадам: Затишанській – 68,5% (46,0 млн.грн), Степанівській – 63,2% (35,4 млн.грн), Великомихайлівській – 61,5% (71,0 млн.грн), Роздільнянській – 53,3%          (117,7 млн.грн).

Трохи нижче середнього по району в громадах – Захарівській – 49,4%       (60,6 млн.грн), Лиманській – 47,7% (20,7 млн.грн),  Новоборисівській – 39,3 % (13,9 млн.грн), Великоплосківській – 35,1% (6,4 млн.грн), Цебриківській – 33,9% ( 4,98 млн.грн).

          З вищенаведених даних можна зробити висновок, що громади району в переважній більшості випадків для закупівель  застосовують закупівлі без використання ЕЗС (Електронної закупівельна система) тобто «Прямі договори». та ділення предмета закупівлі на частини. Так відповідно до діючого законодавства – це дозволено, але алгоритм використання прямих договорів встановив низку правил, які послабили запобіжники проти корупційних та антиконкурентних дій. Саме тому необхідно обмежити використання прямих договорів а при можливості взагалі від них відмовитись.

Відповідно до Розпорядження Одеської обласної військової адміністрації №1091/А-2023  встановлені  обмеження здійснення непершочергових  видатків  та пріоритетні напрямки використання коштів місцевих бюджетів. Але на жаль, і досі маємо непоодинокі випадки закупівлі необґрунтованих під час війни товарів, робіт та послуг, в т.ч. за завищеними у кілька разів цінами, що призводить до неефективного використання бюджетних коштів.

Так протягом 2023 року  територіальними громадами Роздільнянського району на дороги витрачено 42,3 млн.грн так це незначний відсоток від бюджетів громад -5%, але якщо порівняти з витратами на ЗСУ та підтримку ТРО та інших підрозділів це лише 3,4% від бюджету громад (29,3 млн грн), що майже у 2 рази менше ніж на дороги, на тротуари, кладовища, стадіони, лавочки та таке інше   по району ця сума становить майже 6,2 млн.грн,   Так дороги, благоустрій  – це важливо навіть під час війни, але допомога Збройним силам повинена бути в пріоритеті.   Щодо допомоги ЗСУ то найбільший відсоток від обсягу бюджету або майже 10% (10,4 млн.грн ) витратила Степанівська громада.  Цебриківська громада з найменшим бюджетом в районі передала 2,5 млн.грн субвенції для військових на обласну державну адміністрацію, що складає 7,7% їх бюджету.  

  • Під час аналізу перших закупівель проведених у 2024 році через систему Прозоро виявлено дисбаланс у закупівлях громадами продуктів харчування.  Ціни  на продукти харчування в громадах суттєво різняться.   Так   наприклад громада розраховує  очікувана вартість предмету закупівлі  молочних продуктів ( сиру кисломолочного та сиру твердого, масла вершкового  за даним розміщеним на офіційному сайті Мінфіну що вищі за ціни які є на ринку. Розрахувавши середні ціни нашого регіону громада могла б зекономити майже  200,0 тис.грн.

 Правильне та оптимальне планування закупівель є однією з основних передумов їх успішного проведення.

Робота  по аналізу публічних закупівель триває, тому закликаємо Вас до  конструктивної взаємодії і співпраці щодо забезпечення ефективного використання бюджетних ресурсів місцевих бюджетів.