1. /
  2. Новини
  3. /
  4. Новини
  5. /
  6. Тема безбар’єрності є наскрізною

Тема безбар’єрності є наскрізною

Не можна будувати успішний бізнес, ігноруючи безбар’єрність. І це не про вимушеність, а про конкурентоспроможність.

✨ Але стати амбасадором безбар’єрності ніколи не пізно. Можна обережно робити перші кроки, по крихтах накопичуючи власний досвід. А можна скористатися вже успішно відпрацьованими кейсами, якими охоче діляться суспільно відповідальні бізнеси.

Про цінності безбар’єрності та перепони, з якими довелося зіткнутися під час їх запровадження, у прямому ефірі на сторінці Координаційний центр КМУ / Mental Health UA та ГО Безбар’єрність розповіла Яна Гончаренко, директорка з корпоративних комунікацій та сталого розвитку Starlight Media – компанії, що є учасником спільноти «Бізнес без бар’єрів».

Яна рекомендує звернути увагу на три ключові передумови, без досягнення яких, на її думку, вийти на достатній рівень безбар’єрності буде складно 👇🏼

1️⃣ Забезпечити участь лідерів організації

💬 «Я не вірю в розвиток культури безбар’єрності в організаціях, де до цього не залучені лідери і лідерки. Я знаю, що в багатьох компаніях є таке бажання: віддати тему профільному відділу корпоративної соціальної відповідальності, хай займається. І потім ще передати у PR – щоб розповіли про результати. Але ні, це так не працює. Я вірю в силу освіти, але не вірю в підходи, коли бізнес згадує про безбар’єрність лише двічі на рік – 8 березня про гендерну рівність і у грудні про людей з інвалідністю – і потім розповідає, як він безбар’єрність підтримує», – зазначила Яна Гончаренко.

І дала рекомендацію: річні або три-п’ятирічні плани в сфері безбар’єрності необхідно створювати і затверджувати разом із правлінням організації. Та попри всю складність і кризи сьогодення, коли бізнесам непросто втриматися на плаву, невпинно пояснювати: безбар’єрність – це не про витрати. Це про можливості та інвестиції. Різноманіття людей і безбар’єрність можуть допомогти усім стати більш стійкими.

2️⃣ Застосувати системний підхід

Це про планування, звітність та самоконтроль. Якщо є можливість, задіяти зовнішні аудити для перевірки своїх сервісів, просторів, політик безбар’єрності.

💬 «Якщо можливостей немає, то у вільному доступі існують й безкоштовні інструменти, наприклад, для оцінки гендерної рівності в організації. І також можна хоча би для себе робити внутрішній аудит: планувалося – виконано – чому не виконано?», – запропонувала директорка з корпоративних комунікацій.

3️⃣ Залучити різних людей

Особливо, якщо у командах ще немає високої представленості різних людей – їх слід запросити у якості консультантів.

💬 «В Україні насправді фантастичний громадський сектор і фантастичні люди. За кілька років мені жодного разу не відмовили, коли я просила поділитися власним досвідом. І це дуже важливо. Бо наші уявлення, навіть якщо ми дуже великі відмінники і відмінниці та перечитали усі можливі книжки, потребують практики. І залучення живого людського досвіду, щоб не нашкодити. Я принцип «нічого про ветеранів / ветеранок без ветеранів / ветеранок» застосовую настільки буквально, що комусь може навіть бути смішно. Але мені – ні. У будь-якій ветеранській програмі я обов’язково піду до своїх консультантів і запитаю: чи тобі подобається? Чи немає тут зайвого? Бо як цивільна людина я можу щось уявляти зовсім інакше», – пояснила Яна Гончаренко.

Утім, згадує представниця команди Starlight Media, на шляху до безбар’єрності повністю уникнути перепон не вдалося. Зокрема, серед них 👇🏻

🛑 Нівелювання цінності безбар’єрності

💬 «Бо це про те, щоби наше серденько не ранилось кожен раз, коли нам все ще треба переконувати. А моє, наприклад, часто раниться. Бо здається, що це ж очевидно: безбар’єрність – це про піклування, про можливості для тебе, про того, хто поруч. Але багато людей сфокусовані на тих сферах, де, як вони вірять, можуть дати найвищу користь. І нам треба допомагати їм зрозуміти, чому так важливо зануритися та сприйняти досвід інших», – порадила експертка.

🛑 Фінансовий бар’єр

Економічна складова особливо чутлива для малого і середнього бізнесу. Та навіть не у кожної великої корпорації одразу передбачені окремі бюджети на безбар’єрні політики та практики. Утім, вихід знайдеться для всіх.

💬 «Є доступ до міжнародних напрацювань, є можливість інколи задуматись: як бізнес може підтримати свої громади не грошима, а, наприклад, ресурсами? Простором, знаннями, експертизою, медіаресурсом тощо. І, можливо, потім з представниками цих громад чи спільнот вдасться знайти точки перетину та запровадити спільні проєкти, які будуть працювати без інвестицій. Але у такому поєднанні експертиз і досвідів теж відбуватимуться зміни всередині компаній», – стверджує Яна Гончаренко.

🛑 Зміна корпоративної культури

💬 «Тут теж можна апелювати до маленьких бюджетів. Але я думаю, що насправді найскладніше не в інвестиціях. Це питання великої кількості розмов, це питання залученості лідерів у демонстрацію правильних рольових моделей, це корпоративні правила і креативність», – упевнена Яна.

🛑 Відсутність команди

Ситуація, як і з окремими бюджетами, повторюється: у багатьох українських бізнесів, які прагнуть запровадити безбар’єрність, команд для цього просто немає. Навіть наявність однієї окремої людини – це вже досягнення.

💬 «Дайте можливість бути дотичними до змін, незалежно від відділів та спеціальностей. Ви здивуєтеся, як багато людей відгукнуться. І так змінюється все: маркетинг, закупівлі, на етапі розширення команди люди починають дивитися: як я можу підтримати ветеранський бізнес? Або що мені треба змінити, аби цей робочий простір був доступний для найму особи з інвалідністю? Таке залучення не коштує фінансових зусиль. Воно потребує віри в те, що люди можуть відгукнутися, потребує можливостей і часу поговорити з ними, а у подальшому – здатності підтримувати цю координацію», – наголосила Яна Гончаренко.

🎦 Цикл ефірів з фахівцями відбувається у межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я Ти як?, яка впроваджується за ініціативою першої леді Олена Зеленська.

💼 «Бізнес без бар’єрів» – спільнота компаній, які об’єдналися навколо ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів», спрямованої на створення рівних можливостей для всіх українців.

Повний запис ефіру з Яною Гончаренко – за посиланням ▶️https://www.youtube.com/watch?v=xLZNR1is0_g

#тияк

#бізнесбезбарєрів

#bezbariernist#безбарєрність#barrierfree